Kanibalizacja słów kluczowych w meta title - co to jest i czy szkodzi SEO?
Na skróty:
Kanibalizacja fraz w meta title to powielanie tego samego słowa kluczowego na wielu różnych podstronach w omawianym meta tagu. Ma ona negatywny wpływ na pozycjonowanie kanibalizowanej frazy oraz widoczność long tail tego keywordsa.
Słowa kluczowe w meta title są znaczącym czynnikiem rankowania stron w wyszukiwarce Google. Prawidłowa optymalizacja tego elementu SEO polega na budowaniu unikalnych tytułów meta, w oparciu o tematykę podstrony i najczęściej wyszukiwane frazy w jej kontekście.
Przykłady kanibalizacji słów kluczowych w meta title
- nazwa witryny wraz ze słowem kluczowym jako szablon meta tytułu podstron
Nadanie indywidualnych meta title na wielu podstronach witryny wymaga wielu godzin analiz i wdrażania zmian, dlatego bardzo częstą metodą optymalizacji meta tytuły jest ustawienie go według określonego szablonu. Zazwyczaj tym szablonem jest nazwa podstrony odseparowana od nazwy witryny. W przypadku nieumiejętnego ustawienia nazwy witryny, jako dłuższego tekstu ze słowem kluczowym, spowoduje to klasyczną kanibalizację fraz w meta title.
- takie same meta title na podstronach
Zdarzają się sytuacje, często w przypadku autorskich rozwiązań stron www, gdzie meta title na każdej podstronie jest tym samym tekstem. Jeżeli w tym tekście pojawia się kluczowa fraza dla witryny, jest to kolejny przypadek kanibalizacji słów kluczowych w meta title.
- takie same nazwy kategorii, podkategorii i produktów
W przypadku sklepów internetowych, częstą przyczyną kanibalizacji fraz jest podobieństwo nazewnictwa kategorii, podkategorii i produktów.
- TAGi, archiwa i inne sekcje strony
Tworzenie indeksowanych TAGów w postaci słów kluczowych, zagospodarowanych pod kątem SEO przez inne sekcje strony, np. kategorie, wpisy blogowe i tym podobne, jest kolejnym przykładem na budowanie kanibalizacji fraz w title.
Jaki wpływ na pozycjonowanie ma kanibalizacja słów kluczowych w meta title?
Ta sama fraza kluczowa pojawiająca się na wielu podstronach, powoduje wewnętrzną rywalizację tych podstron pomiędzy sobą, pod kątem rankowania jej w wynikach Google. Zauważalnym efektem takiego stanu rzeczy, będą wahania pozycji na tę samą frazę, pomiędzy kanibalizowanymi podstronami. Różnica w pozycjach podstron dla kanibalizowanej frazy może być znacząca. Wyeliminowanie kanibalizacji oraz doprowadzenie do sytuacji, gdzie tylko jedna podstrona ma wyraźną optymalizację meta title oraz innych elementów na podstronie pod frazę, spowoduje wzmocnienie pozycji tej frazy w wynikach.
Czy efekt wahań pozycji kanibalizowanej frazy pojawi się zawsze?
Jeżeli jedna z podstron będzie posiadała o wiele lepszą optymalizację ważnych czynników SEO pod jej kątem, można nie zauważyć wahań pozycji i przeskakiwania podstron w wynikach. Pomimo braku takiego zachowania, nadal warto wyeliminować kanibalizację słów kluczowych w meta title.
Jak sprawdzić czy kanibalizacja frazy występuje w witrynie?
Istnieje kilka sposobów na znalezienie kanibalizacji słowa kluczowego w obrębie witryny:
- komenda site:domena.pl intitle:”słowo kluczowe”
Po wpisaniu komendy do Google, otrzymamy listę wyników, w których znalazło się słowa kluczowe w meta title, w ścisłym dopasowaniu.
- analiza crawl witryny
Wykonując analizę witryny poprzez narzędzia takie jak Screaming From, znajdziemy podstrony zawierające te same słowa kluczowe w meta title
- analiza pozycji fraz w Google
Weryfikując pozycje w Google ręcznie, czy poprzez automatyczne monitoringi fraz, możemy trafić na objawy kanibalizacji, a więc wahania pozycji danej frazy pomiędzy różnymi podstronami
Praktyczny przykład tłumaczący kanibalizację słów kluczowych w meta title
Załóżmy, że nasza strona to zbiór książek w biblioteczce, które są ułożone w taki sposób, że widać wyłącznie ich grzbiety, na których widnieje tylko tytuł. Czytelnik (algorytmy Google), który chce poznać biblioteczkę, nie zna jej zawartości, dlatego spojrzy najpierw na tytuły, czyli grzbiety książek (meta tytuły podstron). W przypadku wielu takich samych tytułów (kanibalizacja fraz) i podobnych książek, będzie wybierał losowo książkę i odkładał na to samo miejsce. Przy kolejnej wizycie w biblioteczce może wybrać zupełnie inną książkę, ponieważ wiele z nich ma taki sam tytuł i są do siebie podobne grubością (ilość i optymalizacja tekstu). Czytelnik (algorytmy Google) nie będzie potrafił wybrać tej jedynej właściwej by zaprezentować ją szerszemu gronu.
Czy kanibalizacja słów kluczowych w meta title może pomóc w pozycjonowaniu fraz?
Są przypadki gdzie częściowa kanibalizacja słowa kluczowego w meta title może pomóc w pozycjonowaniu frazy. Poniżej przedstawiamy praktyczny przykład frazy o wolumenie wyszukiwania na poziomie 1600 wyszukiwań miesięcznie, który posiada kanibalizację na poziomie ponad 11 tys. wystąpień w meta title podstron, w ścisłym dopasowaniu. Pomimo tak wielkiej kanibalizacji frazy, strona została wyzpozycjonowana do TOP3 wyników Google. Fraza nie jest brandem ani nazwą domeny. Kanibalizujące słowo kluczowe na podstronach, pomogło zbudować tematyczność witryny pod frazę i wypozycjonować na świetną pozycję.