Pozycjonowanie sklepu internetowego - poradnik, cennik, oferta

W dobie wszechobecnej digitalizacji coraz większą rolę odgrywa marketing internetowy, w zakresie którego znajduje się również pozycjonowanie sklepów internetowych. Jeżeli zainteresował Cię ten temat, mamy dobrą wiadomość. Poniżej podzielimy się wskazówkami i poradami dotyczącymi optymalizacji serwisów e-commerce. Wyjaśnimy również, dlaczego pozycjonowanie sklepów online jest ważne i jakie korzyści może przynieść każdemu właścicielowi takiego biznesu, niezależnie od branży.

Czym jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie e-commerce to proces prowadzący do poprawy widoczności witryny e-commerce w wynikach naturalnych w wyszukiwarce internetowej takiej jak Google. Optymalizując swój sklep internetowy pod kątem SEO, możemy przyciągnąć większą liczbę potencjalnych klientów, co powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży. Wszystko zależy oczywiście od skuteczności tych działań. W teorii każdy jest w stanie prowadzić i wdrażać wszystko co jest związane z pozycjonowaniem ecommerce samemu. Jak pokazuje jednak praktyka, bez doświadczenia w tym zakresie możemy nie osiągać takich wyników, jakich byśmy oczekiwali. W tekście poniżej udzielmy mimo tego sporej ilości podpowiedzi na co zwrócić uwagę pozycjonując sklep, ale też zwrócimy uwagę, że kluczowe dla tej formy marketingu decyzje podejmowane są przed włączeniem sklepu. 

Pozycjonowanie sklepu internetowego – dlaczego warto się na to zdecydować?

Istnieje wiele korzyści związanych z uzyskaniem wyższych pozycji w wyszukiwarce dzięki optymalizacji SEO i pozycjonowaniu sklepów. Poniżej tylko kilka wybranych, o których chcielibyśmy wpsomnieć:

ok

Zwiększony, wartościowy ruch organiczny na stronie. Jeśli witryna ecommerce ma wysoką pozycję, najlepiej w TOP3 lub TOP10, dla dobrze dobranych słów kluczowych, z największym prawdopodobieństwem więcej użytkowników odwiedzi ją podczas szukania odpowiedniego produktu. Ten zwiększony ruch, pod warunkiem zoptymalizowanej ścieżki konwersji, doprowadzi do większej liczby konwersji (zakupów) oraz zysków.

ok

Poprawa widoczności marki. Gdy witryna pojawia się w widocznym miejscu w SERP, może to zwiększyć szanse, że użytkownicy zapamiętają witrynę i powiążą ją z wyszukiwanymi słowami kluczowymi. Może to z czasem prowadzić do zwiększenia poziomu ruchu organicznego po frazach brandowych oraz tzw. wejść direct (wpisywania adresu strony w przeglądarce internetrowej).

ok

Zwiększenie zaufania o wiarygodności ze strony internautów. Użytkownicy Google przyzwyczajeni są, że wyniki, które otrzymują po wpisaniu danej frazy są dobre dopasowane i zazwyczaj są to strony zaufane przez wyszukiwarkę. Jeżeli nasza strona będzie wysoko na ważne frazy, internauci chętniej będą dokonywali na niej zakupów, w myśl zasady „skoro ufa tej stronie Google, ja też mogę”. 

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Zanim przejdziemy do tego ważnego zadania, jakim jest pozycjonowanie sklepu internetowego, warto pomyśleć nad wyborem właściwego systemu CMS. CMS to inaczej Content Management System, czyli system zarządzania treścią strony lub sklepu internetowego. Rozumie się przez to takie platformy, które ułatwiają analizę treści oraz umieszczanie odpowiednich elementów na stronie internetowej. Na rynku jest wiele rozwiązań, które mają określoną specyfikę. Warto zapoznać się z większością z nich, poznać ich wady, zalety, a wybór dopasować pod profil własnego sklepu. Kolejnym ważnym aspektem jest możliwość optymalizacji technicznej strony opartej o konkretny CMS. To kluczowy krok w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Bez dobrze zoptymalizowanej witryny ecommerce nie zdobędziemy wysokich pozycji w Google. Do najpopularniejszych CMSów ecommerce w Polsce należą między innymi:

  • Presta Shop;
  • Shoper;
  • Sky Shop;
  • WordPress z modułem WooCommerce;
  • Magento.

Z użyciem profesjonalnego CMS można nie tylko dodać treści SEO, ale także stworzyć i prowadzić sklep internetowy, zarządzać zamówieniami, produktami, prowadzić marketing. Pamiętajmy jednak, stworzenie sklepu to dopiero początek drogi. Aby zacząć sprzedawać będzie trzeba go wypromować. Nie wszystkie CMSy pozwalają na bezproblemowe wprowadzanie zmian pod wyszukiwarki internetowe. Jeżeli nie wiesz, na jaki CMS się zdecydować, skonsultuj wybór na przykład z doświadczonym SEO-wcem lub specjalistą ecommerce, by nie żałować podjętej decyzji w przyszłości. W Agencji P&S chętnie doradzamy już na etapie wyboru CMS! 

Na czym polega pozycjonowanie sklepów internetowych?

Nie istnieje jedna uniwersalna metoda, która pozwoli skutecznie wykonać pozycjonowanie sklepu internetowego. Nikt nie posiada magicznego przycisku, po włączeniu którego nasz sklep nagle będzie wysoko w wyszukiwarce Google. W rzeczywistości pozycjonowanie sklepów internetowych obejmuje szereg działań, które można podzielić na trzy główne obszary: 

1

Optymalizację techniczną sklepu internetowego

2

Copywriting (pisanie treści na witrynie ecommerce)

3

Link building (budowanie linków zwrotnych)

Powyższe działania powinny zostać poprzedzone trafnym i rzetelnym doborem słów kluczowych (z angielskiego: keyword research). Na podstawie tej analizy będzie można przystąpić do optymalizacji strony, rozbudowy treści i budowania linków zwrotnych. 

Dobór słów kluczowych do pozycjonowania sklepu internetowego

Frazy kluczowe to absolutna podstawa, jeśli chcemy zadbać o skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego. Pierwszym krokiem do optymalizacji witryny pod kątem SEO jest wybór odpowiednich fraz. Słowa kluczowe to po prostu terminy lub wyrażenia, których potencjalni klienci używają podczas wyszukiwania informacji online. Wybierając słowa kluczowe, ważne jest, aby zastanowić się, czego mogą szukać potencjalni klienci i jak sprawić, by Twoja witryna pojawiła się w wynikach. Na samym początku warto określić priorytety sprzedażowe (np. produkty z najwyższą marżą) i skupić swoją uwagę na promocji tego konkretnego asortymentu, stany magazynowe lub po prostu – na co chcielibyśmy być widoczni w Google.

Na co jeszcze zwrócić współpracując z Agencją SEO?

Jak zweryfikować potencjał słów kluczowych do pozycjonowania sklepu online?

Istnieje wiele sposobów na osiągnięcie tego celu. Jedną z opcji jest użycie narzędzia do badania słów kluczowych, takiego jak np. Planer Słów Kluczowych – narzędzie udostępnione przez Google w usłudze Google Ads. Za jego pośrednictwem sprawdzimy jak często dana fraza jest wyszukiwana przez internautów i czy warto w nią inwestować. 

Innymi narzędziami mogą być serwisy zewnętrzne (płatne) takie jak Semstorm, Senuto, Ahrefs, Semrush czy Ubersuggest. Przy ich pomocy nie tylko sprawdzimy interesujące nas słowa, ale także możemy sprawdzić na jakie frazy pozycjonuje się konkurencja i w ten sposób zbudować własną listę słów kluczowych. 

Inną opcją jest po prostu zastanowienie się nad terminami, których byś użył, szukając informacji lub produktu, który oferujesz. Na przykład, jeśli sprzedajesz suplementy zdrowotne, potencjalnymi słowami kluczowymi mogą być „suplementy zdrowotne”, „witaminy” lub dużo bardziej złożone „suplementy na szybkie odchudzanie” Pomocna może być również burza mózgów ze znajomymi lub pracownikami, którzy nie znają Twojej firmy, ponieważ mogą oni dostarczyć świeże pomysły na słowa kluczowe, o których sam wcześniej nie pomyślałeś. Mimo to warto użyć wspomnianych wcześniej narzędzi informatycznych, ponieważ ich wyniki bazują na analizie aktywności użytkowników w sieci. Może to oznaczać, że dedykowane aplikacje są bardziej wiarygodnym i pełnym źródłem niż własna intuicja.

Musimy pamiętać, że duże sklepy internetowe z dużą ilością produktów będą miały znacznie większy potencjał na wyszukiwane słowa kluczowe niż niewielkie sklepiki, z małą ilością niszowego asortymentu. Dobór słów jest w obu opcjach kluczowy i to ten krok w przyszłości sprawi, że na nasz sklep trafią odpowiedni internauci.  Już na tym etapie warto współpracować z ekspertami i powierzyć im to zadanie.

Optymalizacja techniczna sklepu internetowego

Właściwe zoptymalizowana witryna online to klucz do sukcesu. Sklep musi być dostoswany pod wymogi wyszukiwarek internetowych. Roboty, które będą odwiedzały nasza witryną nie mogą mieć problemów z przechodzeniem po podstronach serwisu, nie mogą mieć też wątpliwości na jakie frazy wyświetlać w rankingu konkretne podstrony. 
W tym celu bardzo ważna jest struktura serwisu, właściwe zbudowane menu z kategoriami i podkategoriami. Unikalne metatagi dla każdej podstrony, rozbudowane linkowanie wewnętrzne, przekierowania to tylko namiastka aspektów, które należy wziąć pod uwagę optymalizacjąc sklep internetowy. Proces ten powinien być realizowany przez doświadczonych specjalistów, którzy wychodząc od optymalizacji technicznej przygotowując strategię content marketingu, a w końcu budują odpowiedni profil linków zwrotnych prowadzących do sklepu. Tylko odpowiednie połączenie tych działań przełoży się na sukces w postaci wzrostu widoczności serwisu w Google. 

Treści na sklepie internetowym

Content is the king. Wyszukiwarka Google jest wyszukiwarką tekstową. Wyniki, które podaje swoim użytkownikom są dopasowane do treści, które znajduje na stronach, na przykład na naszym sklepie internetowym. Algorytmy robotów Google są coraz bardziej skomplikowane, dlatego też tworzone treści powinny być tworzone w odpowiedni sposób. Przede wszystkim, powinny angażować i być ciekawe dla internautów, którzy trafią na nasz sklep. Dodatkowo muszą być odpowiednio zoptymalizowane i być w odpowiedni sposób nasycone słowami kluczowymi – to, aby sprostać oczekiwaniom robotów Google. Jak dużo tej treści powinno być? To wszystko zależy od konkurencji. Strategia pisania treści na sklepy internetowe powinna być poprzedzona analizą konkurencji. Jeżeli okażę się, że strony w TOP10 posiadają opisy kategorii na 5000 zzs, na naszym sklepie powinniśmy dodać podobną, a najlepiej większą ilość treści. 

 

Pisząc treści powinniśmy uwzględniać wcześniej przygotowane słowa kluczowe: oprócz tytułów i opisów ważne jest również, aby używać odpowiednich fraz kluczowych w tekstach. Na przykład „suplementy na odchudzanie” powinny pojawiać się przede wszystkim w treści opisu kategorii z tą grupą produktów. Jednak nie można z tym przesadzić; zbyt wiele słów kluczowych spowoduje tak zwane „upychanie słów kluczowych”, które w rzeczywistości może zaszkodzić SEO. Algorytm wyszukiwarki internetowej może bowiem wówczas uznać, że treści prezentowane na danej stronie są spamerskie i trudne do odczytania. Dobrą zasadą jest uwzględnienie 1-2% gęstości słów kluczowych (co oznacza 1-2 wystąpienia słowa kluczowego na 100 słów tekstu)

Link builidng dla sklepu internetowego

Ostatnim z trzech grup pozycjonowania sklepów internetowym jest budowanie linków zwrotnych. W ten sposób budujemy autorytet domeny w oczach wyszukiwarek. Im linki prowadzące do naszego sklepu znajdują się na lepszych serwisach tym szybciej rośnie autorytet domeny naszego sklepu. W ten sposób wyszukiwarka Google dostaje informacje, że warto pokazywać dany sklep w wynikach wyszukiwań, skoro tak wartościowe polecenia (linki) prowadzą do tej właśnie witryny. Pamiętajmy jednak, że strategie linkowania to bardzo złożony temat. Powinny być uzależniony od wieku domeny, aktualnego profilu linków, działań konkurencji. Znowu, bez właściwej wiedzy trudno jest prowadzić te działania efektywnie, nie szkodząc witrynie. 
Tworzenie i publikowanie nowych treści oraz budowanie linków zwrotnych do sklepu internetowego nie może być działaniem jednorazowym. Najważniejsze są stałe, systematycznie działania, które stopniowo, ale trwale będą zwiększać autorytet domeny oraz jej widoczność organiczną. 

Zadbaj o responsywność strony internetowej e-sklepu

Responsywność oznacza, że witryna automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia, z którego korzysta, niezależnie od tego, czy jest to komputer stacjonarny, laptop, tablet czy smartfon. Dzięki temu uzyskujesz gwarancję, że każdy będzie miał dobre wrażenia podczas odwiedzania Twojej witryny, bez względu na rodzaj używanego urządzenia.

SEO to nie wszystko – kilka słów na temat UX sklepów internetowych

SEO to bardzo ważny element podczas optymalizacji strony internetowej. Nie jest to jednak jedyna kwestia, o którą należy zadbać. Oprócz tego warto również zastanowić się, czy dana witryna jest po prostu wygodna dla użytkowników. Analiza strony UX (UX – User Experience, czyli doświadczenia użytkownika) pozwala znaleźć odpowiedź na pytanie, czy korzystanie z danej strony jest przyjemne dla internauty. W przeciwnym wypadku wzrasta ryzyko, że użytkownik zrezygnuje i przejdzie do konkurencji.
Istnieje szereg kwestii, na które warto zwrócić uwagę pod kątem UX, od kolorystyki (wyobraźmy sobie, jak kiepskim rozwiązaniem może być fioletowy tekst na czarnym tle…), przez szybkość ładowania się strony po długość tekstu. Przykładowo, warto w ramach UX używać dużych rozmiarów czcionek podczas tworzenia opisów produktów/kategorii itp.; małe rozmiary czcionek mogą być trudne do odczytania na urządzeniach mobilnych, dlatego ważne jest, aby używać dużych rozmiarów czcionek, które będą łatwo widoczne dla ludzi bez względu na rodzaj używanego urządzenia.

Pozycjonowanie e-commerce to nie jednorazowe działanie. Ważne jest monitorowanie postępów i ewentualna korekta obranych strategii

Po wdrożeniu wszystkich powyższych wskazówek ważne jest, aby monitorować postępy w SEO. Dzięki temu będziemy w stanie zobaczyć, jak skuteczne są nasze wysiłki. Można osiągnąć ten cel na kilka różnych sposobów:

ok

Śledzenie ruchu na danej witrynie; do tego celu można użyć np. Google Analytics. Dzięki temu sprawdzimy, jaki ruch generuje platforma sprzedażowa e-commerce. Możemy wówczas uzyskać informację, czy podjęte działania SEO powodują, że więcej osób odwiedza witrynę;

ok

Analiza pozycji słów kluczowych: do tego celu można użyć np. SEMrush, który pozwala prześledzić rankingi słów kluczowych znajdujących się na stroni lub serwisy takie SeoStation.

Pozycjonowanie sklepu internetowego. Podsumowanie

Jeśli chcemy mieć pewność, że strona internetowa naszego sklepu jest widoczna dla potencjalnych klientów i łatwa do znalezienia w wyszukiwarkach, optymalizacja SEO w e-commerce jest niezbędna. Postępując zgodnie z poradami i wskazówkami opisanymi w tym tekście, możemy zoptymalizować sklep internetowy, aby uzyskać lepszą widoczność w wyszukiwarkach i zwiększyć ruch. Pozycjonowanie e-commerce jest jednak skomplikowanym procesem, który wymaga dużej wiedzy, doświadczenia i systematycznej pracy. Warto jednak podjąć wysiłek, aby sklep internetowy odniósł sukces i był widoczny w wyszukiwarkach internetowych.

Optymalizując swój sklep internetowy pod kątem wyszukiwarek, możesz poprawić swoją widoczność, przyciągnąć więcej odwiedzających i zwiększyć zyski. Chociaż osiągnięcie sukcesu może wydawać się trudne, efekty warte są każdego wysiłku w tym kierunku. Aby rozpocząć, wybierz odpowiednie słowa kluczowe dla swojej firmy, używaj ich strategicznie w treściach witryny, zoptymalizuj witrynę, buduj profil linków i monitoruj postępy SEO. Jednak zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania skutecznej agencji SEO, z doświadczonymi ekspertami. 

np jan.kowalski@gmail.com
np 987 654 321
np mojadomena.pl
Wypełniając formularz kontaktowy, dobrowolnie zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Agencję P&S Pozycjonowanie Stron w celu odpowiedzi na Twoją wiadomość. W dowolnym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę.

Zastanawiasz się nad własnym sklepem?

Zapraszamy po bezpłatne konsultacje. Doradzimy z wyborem CMS, na temat różnych rozwiązań i wdrożeń ecommerce i w końcu z promocją Twojego sklepu!

Wypełniając formularz kontaktowy, dobrowolnie zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Agencję P&S Pozycjonowanie Stron w celu odpowiedzi na Twoją wiadomość. W dowolnym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę..