Pozycjonowanie szerokie - czym jest, jak działa?

Jesteś właścicielem sklepu internetowego, szukasz informacji dotyczących pozycjonowania. Zastanawiasz się, czy to rodzaj promocji, który sprawdzi się w Twoim biznesie? Znajdujesz coraz to więcej tekstów dotyczycących SEO, aż w końcu słyszysz o pozycjonowaniu szerokim. Czy to będzie strzał w dziesiątkę? Tak, chociaż nie dla wszystkich. Szczególnie w przypadku nowych sklepów, strategia pozycjonowania na tak zwany długi ogon może okazać się najskuteczniejszą. 

Zacznijmy od podstaw – co to jest pozycjonowanie szerokie?

To specyficzny rodzaj pozycjonowania, dzięki któremu witryna internetowa zaczyna być widoczną w wyszukiwarce Google na bardzo wiele, złożonych słów kluczowych. Frazy long tailowe to często nawet kilkuwyrazowe zapytania, takie jak np. „buty adidas czarne rozmiar 44”. W przeciwieństwie do fraz generycznych (przykład  takiej frazy to „buty”) są rzadziej wyszukiwane, jednak takie zapytania wpisywane przez internautów w Google są sprecyzowane i zazwyczaj generują wartościowy ruch w serwisie internetowym. 

Czy warto pozycjonować się na długi ogon?

Już na początku tego tekstu odpowiadamy: zdecydowanie tak. Ten rodzaj pozycjonowania szczególnie polecamy nowym sklepom internetowym, bez dużej widoczności organicznej. W teorii osiągnięcie wysokich pozycji na szczegółowe frazy powinno zająć relatywnie mniej czasu. Wysokie pozycje na dobrze dopasowane, szczegółowe frazy long tailowe sprowadzą na sklep wartościowy ruch. Wartościowy, to znaczy taki, który z największym prawdopodobieństwem przerodzi się w konwersję. Dlaczego? Jeżeli internauta po wpisaniu frazy „buty adidas czarne rozmiar 44” otrzyma wynik dopasowany do tego wyszukiwania i będzie już o krok od dokonania zakupu. Sprawdzi cenę, czas realizacji zamówienia i dokona (lub nie) konwersji. 

Dlaczego pozycjonowanie long tail jest takie skuteczne?

Pisząc skuteczne, myślimy o wynikach w wyszukiwarce Google, które wskutek działań SEO pojawiają się szybciej niż np. na frazy generyczne (ogólne), i które przede wszystkim zaczną przynosić korzyści w postaci sprzedaży. Pozycjonowanie szerokie jest tak skuteczną metodą ponieważ świadomość internautów jest coraz większa. Niegdyś najczęściej wpisywanymi hasłami w Google były frazy ogólne, takie jak na przykład:

  • Buty
  • Komputer
  • Koszulka

Ponieważ jednak internauci często nie otrzymywali wyników satysfakcjonujących (np. klapki zamiast obuwia do biegania), zaczęli doprecyzować frazy. Z powyższych fraz pojawiały się zapytania:

  • Buty męskie
  • Komputer Dell
  • Koszulka z nadrukiem

Zdarzało się nadal, że wśród podpowiedzi Google nie było produktów, jakich szukał internauta. Frazy zatem były jeszcze bardziej uszczegółowiane:

  • Buty męskie Adidas rozmiar 44 do biegania
  • Komputer Dell intel pentium i5 z monitorem
  • Koszulka z nadrukiem własnym szybka realizacja

Przy takim doprecyzowaniu, pod warunkiem odpowiedniej optymalizacji serwisu, internauta otrzymywał wyniki z produktami jakich dokładnie poszukiwał. Teraz dzieli go już tylko krok od dokonania zakupu. 

Co jeszcze sprawia, że pozycjonowanie szerokie jest tak efektywne?

ok

Czas, w którym zdobywamy pozycje generujące ruch na frazy long tailowe. Takie frazy mają zazwyczaj mniejszą konkurencję. Są zdecydowanie rzadziej wyszukiwane i w związku z tym potrzeba mniej czasu, aby zajmować wysokie pozycje na te frazy. Z naszego doświadczenia wynika, że już w kilka-kilkanaście tygodni po dodaniu odpowiednich treści i optymalizacji serwisu, pojawi się pierwszy ruch long tailowy. Sukcesywnie rozbudowując treści, dodając adekwatne opisy produktów ten ruch powinien się zwiększać, przynosząc coraz większą sprzedaż

ok

Kolejnym ważnym elementem pozycjonowania szerokiego jest współczynnik konwersji. Z relatywnie niewielkiego ruchu możemy mieć dużo konwersji. Jedynym warunkiem jest dobrze zoptymalizowany serwis, dostosowany pod wyszukiwania long tail, konkurencyjne ceny, przyjazny lay-out i UX – nie chcemy przecież tracić rozpoczętych transakcji. 

ok

Musimy także pamiętać, że pozycjonowanie na długi ogon będzie wymagało mniejszych nakładów finansowych. Wysokie pozycje na złożone frazy zazwyczaj nie wymagają rozbudowanego (i tym samym drogiego) profilu linków

W jaki sposób prowadzić pozycjonowanie szerokie?

To oczywiście w odpowiedni sposób zoptymalizowana witryna. Struktura menu i adresów URL muszą być przyjazne, by szybciej indeksować produkty i zmiany na stronie, które będą wprowadzane. Najważniejsze są jednak treści. Dokładne opisy kategorii, ale także opisy produktów są kluczem do sukcesu. To na podstawie tych treści wyszukiwarka Google dobierze odpowiednie wyniki i przedstawi je internautom. Należy zadbać o jak najwięcej szczegółów opisanych w przyjazny sposób. Jednak, aby wiedzieć w jaki sposób przygotowywać opisy istotny jest rzetelny, skuteczny i właściwie przeprowadzony keyword research, czyli dobór fraz.

W jaki sposób dobierać frazy do pozycjonowania long tail?

Bardzo istotne w procesie pozycjonowania szerokiego jest śledzenie trendów na rynku. Intencje użytkowników Google ciągle się zmieniają i ewoluują. To, że aktualnie jakaś fraza jest niewyszukiwana (tzn. nie jest wpisywana w wyszukiwarkę Google), nie oznacza, że za miesiąc, dwa albo sześć takie zapytania nie zaczną się pojawiać. Warto być na nie przygotowanym. Jednak optymalizację serwisu i pisanie (lub optymalizacje już napisanych) treści należy przygotowywać pod frazy już wyszukiwane. W jaki sposób je sprawdzić? Z pomocą przychodzi nam kilka narzędzi. 

1

Planner Słów Kluczowych w panelu Google Ads – narzędzie udostępnione przez Google do sprawdzania wyszukiwalności fraz, a w konsekwencji do włączania reklam na te wyrażenia. Wśród statystyk, które otrzymujemy w Planerze Słów Kluczowych znajdziemy między innymi aktualną średnią miesięczną liczbę wyszukiwani danej frazy, zmiany tych ilości na przestrzeni trzech miesięcy oraz zmiany rok do roku. Pozwoli to śledzić trendy oraz wychwytać frazy, które mogą zyskiwać na popularności. 

2

Google Trends – drugie narzędzie, które udostępnia Google. Dane, które w nim otrzymujemy nie są tak precyzyjne jak w planerze słów kluczowych. Można jednak weryfikować np. sezonowość w wyszukiwaniu danych fraz. Przykładowo fraza „Buty męskie Adidas rozmiar 44” są wyszukiwane częściej w Polsce w marcu, wraz z początkiem wiosny i ładniejszej pogody, a najrzadziej w grudniu i styczniu. 

3

Narzędzia zewnętrzne do sprawdzania widoczności serwisów w Google, takie jak Senuto, Semstrom, Ubersuggest – każde z wymienionych powyżej narzędzi ma podobną funkcjonalność. Pozwalają sprawdzić na jakie frazy wychodzi w Google konkurencja lub dobierać własne słowa korzystając z wbudowanych do tego celu narzędzi. W celu doboru fraz do pozycjonowania szerokiego powinniśmy wybierać narzędzia z największą bazą słów kluczowych. Aktualnie, najwięcej słów kluczowych sprawdzają Semstorm i Ubersuggest, tym samym będą posiadały w swojej bazie najwięcej fraz długoogonkowych. 

Dla kogo jest pozycjonowanie na długi ogon?

Pozycjonowanie szerokie nie zawsze będzie najlepszym rozwiązaniem. Sporo zależy od branży, ale także od serwisu. 

1

Branża, w której działamy musi mieć duży potencjał na sporą ilość wyszukiwanych słów kluczowych. Dla biznesów lokalnych i niszowych nie będzie wystarczająco dużo wyszukiwanych słów kluczowych. W takim przypadku, nawet w znakomicie zoptymalizowanym serwisie z dużą ilością treści nie będzie ruchu na stronie, bo zainteresowanie lub wyszukiwalność fraz będzie zbyt mała. Tym samym nie będzie żadnych konwersji – inwestycja w pozycjonowanie szerokie będzie nieopłacalna. 

2

Serwis, nad którym pracujemy. Musi być duży. Musi posiadać sporo produktów, mieć dużo kategorii i podkategorii, a także powinien się systematycznie rozwijać. Powinien zwiększać bazę produktów lub usług, rozbudowywać bloga lub inne treści na stronie po wcześniejszym, wartościowym poszukiwaniu słów kluczowych. W takim przypadku pozycjonowanie long tail jest  bardzo wskazane. 

Jeżeli natomiast na przykład posiadamy stronę usługową, z kilkoma podstronami i nie planujemy jej w żaden sposób rozbudowywać już nie. W takim wypadku należy skupić się na kilku – kilkunastu wybranych frazach pod nasze konkretne usługi. 

Co jest szczególnie ważne w procesie pozycjonowania szerokiego?

Zarówno pozycjonowanie szerokie, ale także i to tradycyjne wymagają wiedzy, doświadczenia i systematycznej pracy. Dlatego ważne jest, aby procesem zarządzała właściwa osoba, która poprowadzi całość, od audytu do pozycji TOP10 sprawnie i skutecznie. Do tego trzeba czasu, cierpliwości, ale to tylko doświadczony, kreatywny SEO-wiec prowadzący te działania jest największą gwarancją uzyskiwania satysfakcjonujących wyników. 

Pozycjonowanie szerokie jest też doskonałą alternatywą dla pozycjonowania słów ogólnych. Zamiast tracić kolejne miesiące i pieniądze na zdobycie wysokich pozycji na trudne słowa z olbrzymią konkurencją, warto czasami zmienić strategię, by zacząć jak najszybciej pozyskiwać wartościowych ruch z wyszukiwarki. Sugestie dotyczące takich zmian w strategii powinny wychodzić od opiekunów SEO serwisów. Każdy serwis internetowy może generować ruch, najważniejsza jest jednak strategia dopasowana do branży, serwisu i oczekiwań klienta, co w dużej mierze zależy od umiejętności pozycjonera. 

 
Czym się różni pozycjonowanie stron od SEO?

Ile kosztuje pozycjonowanie na długi ogon?

Wycena usługi pozycjonowania long tail zależy od kilku czynników. Wszystkie je bierzemy pod uwagę przygotowując propozycję współpracę. CO ma największy wpływ na koszt usługi? 

1

Konkurencyjność branży, w której działamy. Im więcej witryn, z którymi musimy walczyć o najwyższe pozycje tym trudniej. Będzie to miało wpływ na strategię i późniejsze działania, a tym samym na wysokość inwestycji. Zazwyczaj ilość konkurencji skorelowana jest z potencjałem branży i jej popularnością. Im branża jest bardziej popularna (np. obuwie) tym wzrasta nam ilość konkurencji. 

2

Stan witryny w momencie rozpoczęcia współpracy. Strony bez treści, bez żadnych optymalizacji i wartościowego profilu linków będą wymagały już od początku znacznie większych nakładów czasowych oraz finansowych. Nie bez znaczenia jest także CMS, na którym postawiona jest strona. To z kolei rzutuje na stopień trudności wdrażania zaleceń optymalizacyjnych. 

Bez obaw! Rozmowa z nami nic nie kosztuje. Skontaktuj się z nami, a chętnie opowiemy o możliwościach współpracy z nami, potencjalnych wynikach jakie możesz osiągnąć i kosztach pozycjonowania szerokiego. Możesz być także pewien, że doradzimy również najlepsze rozwiązania – być może long tail nie jest dla Ciebie? 

Wypełniając formularz kontaktowy, dobrowolnie zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Agencję P&S Pozycjonowanie Stron w celu odpowiedzi na Twoją wiadomość. W dowolnym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę..