Pozycjonowanie wizytówki Google
Wizytówka Google Moja Firma (GMF) stała się potężnym narzędziem do komunikacji z klientami, obok której żaden przedsiębiorca nie może przejść obojętnie. Szczególną wartość jej prowadzenia i pozycjonowania powinny dostrzec firmy, które prowadzą biznesy lokalnie. Dlaczego widoczność wizytówki w Mapach Google oraz wynikach organicznych jest tak ważna? Odpowiedź na to pytanie udziela nam sama wyszukiwarka Google.
Po wpisaniu słów kluczowych uwzględniających lokalizację, np. “fryzjer Wrocław”, nad wynikami organicznymi w Google, pojawia się sekcja z mapą oraz zazwyczaj trzema lokalnymi firmami, jak na poniższych przykładach.
Przy wyszukiwaniu na komputerach stacjonarnych i laptopach:
Widok wizytówek w wynikach dla urządzeń mobilnych jest podobny do desktopowego:
natomiast może różnić się ilością wyświetlanych firm oraz propozycjami lokalnych przedsiębiorców odpowiadających zapytaniu.
Sekcja wyników Google, prezentująca trzy lokalne firmy, pojawia się najczęściej zaraz pod reklamami Google Ads i to na niej w pierwszej kolejności skupiają się użytkownicy – potencjalni Klienci wyszukujący produkt, lub usługę.
Kolejność wyników w kontekście fraz lokalnych w wyszukiwarce, jest zazwyczaj następująca:
- Reklamy Google Ads
- Przewijana lista z agregatorami ofert
- Mapa geolokalizacji firm lokalnych wraz z propozycją 1-3 lokalnych firm
- Wyniki organiczne.
Sekcja mapy z propozycją kilku lokalnych firm, nie tylko zajmuje najwięcej miejsca w wynikach, ale też przyciąga uwagę internatów grafiką, oraz opiniami wraz z dodatkowymi informacjami takimi jak godziny otwarcia, czy dane teleadresowe, dlatego jest źródłem znaczącej ilość kliknięć. To bardzo ważny powód, by zadbać o firmową wizytówkę GMF i jej widoczność w wynikach Google. Często frazy lokalne takie jak adwokat Wrocław, fryzjer Wrocław, czy pizzeria Wrocław, są wyszukiwane nawet kilka tysięcy razy miesięcznie.
Co to jest wizytówka Google (Google Moja Firma)?
Wizytówka Google Moja Firma to darmowy profil z informacjami o firmie, wyświetlany w sekcji Mapy Google. Właściciel wizytówki sam decyduje jakie informacje chce przekazać swoim potencjalnym klientom. Administrator wizytówki ma możliwość uzupełnienie kategorii branży, w której prowadzi biznes, godzin otwarcia, a także informacji o siedzibie sklepu internetowego, czy pod wskazanym adresem możliwy jest jedynie odbiór zamówienia (brak tzw. show-roomu). Po utworzeniu wizytówki Google, potencjalni klienci nie tylko otrzymują komplet informacji o firmie, ale także w łatwy sposób mogą sprawdzić trasę dojazdu do siedziby firmy. Internauci mają również możliwość dodania opinii o usługach, lub produktach firmy.
Czy wizytówka Google jest płatna?
Nie. Stworzenie wizytówki Google jest całkowicie darmowe. Każdy przedsiębiorca może sam, za darmo założyć profil. Prowadzenie i utrzymywanie wizytówki GMF nic nie kosztuje. Jeżeli otrzymają Państwo propozycję przedłużenia wizytówki za określoną kwotę, warto taki telefon zgłosić do odpowiednich organów, ponieważ stworzenie, prowadzenie i utrzymywanie wizytówki jest całkowicie darmowe! Stworzenie profilu wymaga posiadania konta gmail (lub adresu email połączonego z gmailem), podania dokładnego adresu i w ostatnim kroku zweryfikowania podanych danych adresowych.
W jaki sposób dodać firmę do Google Maps (stworzyć wizytówkę?)
W pierwszej kolejności należy założyć konto pod adresem: https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ . Następnie krok po kroku Google przeprowadzi nowego użytkownika przez proces uzupełniania podstawowych informacji o firmie.
Pozycjonowanie Google Maps – na czym to polega?
Pozycjonowanie wizytówki Google, podobnie jak pozycjonowanie strony internetowej, wymaga w pierwszej kolejności przeprowadzenia optymalizacji samej wizytówki, a więc informacji, które prezentuje profil. Tajniki prawidłowej optymalizacji, która przynosi efekty SEO, to wartościowa wiedza zdobywana latami, dlatego też usługę optymalizacji warto zlecić doświadczonej Agencji SEO. Aby jednak wizytówka mogła osiągać coraz lepsze efekty SEO i poprawiać swoją widoczność w sekcji Google Mapy, należy rozpocząć jej pozycjonowanie.
Promocja i pozycjonowanie wizytówki to długotrwały i ciągły proces, ponieważ wyszukiwarka Google stara się wyświetlać użytkownikom wartościowe wyniki. Podstawą do rozpoczęcia prac pozycjonowania wizytówki są następujące działania:
Uzupełnienie informacji o firmie.
W tym koniecznie numeru telefonu, który znacznie zwiększa zaufanie i wiarygodność do firmy. Już w samej nazwie wizytówki warto użyć słów kluczowych, po których użytkownicy będą wyszukiwali produktu/usługi w Google. Warto uzupełnić kategorię główną oraz uzupełniające, wszystkie opcje w karcie „Informacje o firmie” wraz z unikalnym opisem. Warto również wybrać odpowiedzi do z góry ustalonych pytań:
- Czy Twój lokal ma toaletę unisex
- Czy dostępne jest miejsce na wózek inwalidzki
- Czy dostępna jest toaleta dla niepełnosprawnych
- Czy dostępna jest widna dla niepełnosprawnych
- Sposobach płatności (gotówka lub płatności bezgotówkowe, w tym także NFC)
- I wiele innych.
Dodanie zdjęć firmy.
Zanim klient odwiedzi firmę, chciałby zobaczyć, jak ona wygląda wewnątrz i na zewnątrz. W przypadku restauracji warto dodać zdjęcie menu, a także gotowych dań. W przypadku sklepu internetowego, warto dodać zdjęcia produktów. Grafiki można dodatkowo geologalizować za pomocą darmowych narzędzi, np. Picasa.
Umieszczenie wizytówki na stronie internetowej.
Można ją osadzić w zakładce kontakt, albo w stopce strony. Taka praktyka ułatwi również pozycjonowanie strony na frazy lokalne, a Google powiąże wizytówkę z witryną firmową, co wzmocni zaufanie do profilu firmy.
Pozyskanie opinii o firmie.
Im więcej opinii od prawdziwych klientów tym lepiej. Warto zachęcać klientów do zostawienia opinii w wizytówce, poprzez bezpośredni link do jej wystawienia, który można pobrać będąc zalogowanym na konto Google, lub po wpisaniu nazwy firmy w Google, poprzez opcję „poproś o opinie”:
Skomentowanie opinii i zadbanie o aktualizację wizytówki.
Do każdej opinie warto dodać odpowiedź właściciela strony. W ten sposób firma pokazuje, że każdy klient jest dla niej ważny i liczy się ze zdaniem nawet tych niezadowolonych. Google premiuje aktywnych użytkowników wizytówek i zwiększa wartość takich profili. Możliwość dodawania wpisów-postów, które są widoczne w Google, to kolejna opcja profilu wizytówki. Warto je dodawać regularnie, a same wpisy powinny nawiązywać do oferty firmy i wyszukiwanych słów kluczowych. Wskazanie godzin otwarcia firmy, podczas zbliżających się Świąt i dni wolnych, jest kolejnym udogodnieniem dla przedsiębiorców.
Tworzenie NAPów.
Warto wzmocnić zaufanie do firmy, a tym samym wizytówki, za pomocą linkowania z tzw. katalogów NAP (Name-Adress-Phone). Przy odpowiednim doborze takich linków oraz treści w nich zawartych, można zwiększyć wiarygodność i zaufanie Google do profilu firmowego.
Po jakim czasie wizytówka Google zacznie zwiększać widoczność?
Pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma to proces długoterminowy. Statystyki widoczności wizytówki można śledzić za pośrednictwem zakładki skuteczność w profilu po zalogowaniu. Informacje, które raportuje Google, to m.in. interakcje użytkowników z wizytówką, ilość połączeń telefonicznych, wysłanych wiadomości czy zapytań o trasę dojazdu do firmy. Dobrze zoptymalizowana i pozycjonowana wizytówka powinna z miesiąca na miesiąc osiągać wzrosty na wykresach statystyk.
Jeżeli nie mają Państwo wiedzy na temat tego jak optymalizować i pozycjonować firmową wizytówkę Google Moja Firma – zapraszamy do powierzenia tego zadania specjalistom z Agencji P&S, by mieć szansę na pozyskanie nowych klientów za pośrednictwem wizytówki w Google.