Linkowanie wewnętrzne - co to jest i jak pomaga w pozycjonowaniu

Table of Contents

Linkowanie wewnętrzne to forma nawigacji w witrynie internetowej. Jest ona bardzo ważna z dwóch perspektyw:

  • SEO
  • UX

Prawidłowe linkowanie wewnętrzne powinno być tworzone z myślą o użytkownikach witryny, ale również o robotach-crawlerach internetowych. Dobrze skontruowane linki prowadzące w głąb witryny przynoszą korzyści w kontekście poprawy widoczności, np. w wyszukiwarce Google, oraz targetowania użytkowników w docelowane lokalizacje na stronie.

Na co należy zwrócić uwagę w przypadku linkowania wewnętrznego pod kątem SEO?

Na początek warto zauważyć, że crawlery takie jak Google, rozpoznają różne rodzaje linków wewnętrznych. Najpopularniejsze to:

  • linki tekstowe osadzone w treściach
  • linki graficzne osadzone na grafice

Z perspektywy SEO, oba rodzaje linków informują boty czego użytkownicy mogą spodziewać się po kliknięciu w link. Bardzo ważne jest zatem, aby te informacje były wartościowe dla algorytmów wyszukiwarek. Elementami linków wewnętrznych, które przekazują wartość SEO, są:

  • anchor text w przypadku linków tekstowych
  • atrybut ALT w przypadku linków graficznych

Linkowanie wewnętrzne tekstowe

Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu tekstowych linków wewnętrznych SEO, to stosowanie ogólnych anchor textów, np.:

  • kliknij
  • zobacz
  • sprawdź
  • wejdź

Tego typu słowa kluczowe, nie przekazują crawlerom szczegółowej informacji o tematyce podstrony, do której kierują użytkowników i boty, a jedynie przekazują wewnętrzną moc Page Rank. Optymalizacja linkowania wewnętrznego SEO, a więc wykorzystanie w pełni potencjału tego czynnika Google, polega na tworzeniu anchor textów zawierających słowa kluczowe, dopasowane do tematyki linkowanej podstrony.

Jeżeli linkujemy z jednej podstrony do drugiej, wewnątrz serwisu, należy stosować frazy najczęściej wyszukiwane w Google, dla podstrony, do której linkujemy. Przykładowo, linkując z tego wpisu do adresu https://agencjaps.pl/pozycjonowanie-stron-oferta-i-cennik/, powinniśmy zastosować anchor texty takie jak np.:

  • pozycjonowanie
  • pozycjonowanie stron
  • pozycjonowanie stron www
  • pozycjonowanie stron internetowych
 
Przykład linkowania wewnętrznego tekstowego ze strony Ceneo.pl:
Przykład linkowania wewnętrznego - serwis Ceneo.pl

Linkowanie wewnętrzne graficzne

Najczęściej popełniane błędy przy tworzeniu graficznych linków wewnętrznych SEO, to:

  • brak uzupełnionych atrybutów ALT (alternatywnej treści grafiki)
  • brak optymalizacji treści ALT
  • za długa treść ALT

ALT to alternatywna treść grafiki, którą zobaczy użytkownik w momencie problemów z wczytaniem zdjęcia. Treść znajdująca się w tym znaczniku jest tożsama z anchor textem linka tekstowego. Warto dodać, że prawidłowa treść ALT wpływa nie tylko na odczytanie przez boty tematyki hiperłącza, ale również jest jednym z kilku kluczowych elementów premiujących zdjęcie w wyszukiwarce Google Grafika.

Prawidłowa optymalizacja linkowania z grafiki, polega na skonstruowaniu treści ALT, która powinna opisywać co przedstawia dana grafika, a zarazem uwzględniać kluczowe frazy, na jakie powinna się pozycjonować linkowana podstrona.

Przykład prawidłowych treści ALT grafik:

  • logo Agencja P&S Pozycjonowanie Stron
  • usługa pozycjonowania w Google
  • wyszukiwarka Google a pozycjonowanie
 
Przykład linkowania z grafiki ze strony Allegro.pl:
Przykład linkowania z grafiki ze strony Allegro.pl

First Link Count a linkowanie wewnętrzne SEO

Budując linkowanie wewnętrzne SEO, warto mieć świadomość, czym jest metoda First Link Count.

Na jednej podstronie witryny może występować wiele różnych typów linków, kierujących do tej samej podstrony. Przykładem jest strona główna witryny, do której na każdej innej podstronie tej witryny można najczęściej spotkać linki:

  • w menu (zakładka Strona główna, Home)
  • logo obok menu
  • logo w stopce strony
  • ścieżka dostępu (breadcrumb)
  • powielone menu w stopce (zakładka Strona główna, Home)
  • dodatkowe linki w treści kierujące do strony głównej

Każdy z takich linków, kierujący do głównego adresu witryny, należy rozpatrywać pod kątem metody First Link Count. W praktyce oznacza ona, że w przypadku wielu linków osadzonych na tej samej podstronie, kierujących do innej podstrony, tylko pierwszy link przekażę tematykę anchor textu. Warto zatem pamiętać by pierwszy link do tej samej podstrony, który zobaczy crawler, miał zoptymalizowany anchor text pod kątem pozycjonowania. Pozostałe linki wewnętrzne przekażą jedynie wewnętrzną moc Page Rank.

First Link Count a typ linka

Rodzaj linka ma znaczenie przy metodzie First Link Count. W przypadku, gdy pierwsze dwa linki kierujące do tej samej podstrony są różnego typu (link tekstowy i link graficzny), oba linki przekażą tematykę anchor textu, Link tekstowy w postaci słowa pod odsyłaczem, a grafika w postaci treści w ALT. Warto zatem pamiętać, że optymalizacja obu typów linków ma znaczenie w SEO, a także ważna jest kolejność linków kierujących do tej samej podstrony.

Linkowanie wewnętrzne jako czynnik rankingu Google

Z naszego wieloletniego doświadczenia możemy jasno stwierdzić, że linkowanie wewnętrzne jest znaczącym czynnikiem algorytmów Google. Prawidłowa optymalizacja anchor textów, pamiętanie o metodzie First Link Count, to podstawowy element weryfikacji witryny podczas audytu SEO, który wykonujemy. 

Które sekcje witryny warto optymalizować pod kątem SEO?

Kluczowe sekcje i elementy strony, dla których powinno się optymalizować linkowanie wewnętrzne to:

  • drzewo kategorii w menu
  • ścieżka breadcrumb
  • stopka strony
  • treści na stronie

Optymalizacja wyżej wymienionych sekcji, ma znaczący wpływ na widoczność witryny w wyszukiwarce Google. Prawidłowe przekazanie tematyki  linkowanych podstron w linkach wewnętrznych, z tych elementów, będzie miało największe przełożenie na osiągane efekty, biorąc pod uwagę czynnik rankingu jakim są linki wewnętrzne.

Linkowanie wewnętrzne SEO a atrybut nofollow

W przypadku linków zewnętrznych jak i wewnętrznych, można stosować dodatkowy atrybut określający link, który ma wpływ na SEO. Link przekazujący moc SEO, często błędnie nazywany w branży „dofollow” to link, bez deklaracji atrybutu follow, wskazującego crawlerom, możliwość podążania za linkami. Link o atrybucie nofollow, informuje boty o tym by nie podążały za jego wskazaniem. W teorii, linki nofollow nie przekazują mocy SEO, czyli nie pozycjonują. Przekazują tak zwane „zaufanie” do domeny. W przypadku linkowania wewnętrznego, odradzamy stosowania linków o atrybucie nofollow. Jeżeli nie ma potrzeby indeksacji podstrony, warto stosować inne metody informujące Google o tym fakcie, np. sekcja meta robots, lub plik robots.txt. Nie dostrzegamy korzyści SEO ze stosowania linków wewnętrznych z atrybutem nofollow.

Jak sprawdzać linkowanie wewnętrzne oraz atrybuty linków wewnętrzych witryny?

Jest wiele możliwości weryfikacji linkowania wewnętrznego, np. poprzez dedykowane, specjalistyczne narzędzia SEO takie jak:

  • Sreaming From SEO Spider
  • Xenu SEO
  • Sitebulb
  • OnCrawl
  • DeepCrawl

Można również wykorzystać rozszerzenie Nofollow dla Chrome, ale też ręcznie sprawdzić cache podstrony, lub użyć narzędzia Google Search Console.

Czym jest linkowanie wewnętrzne w kontekście UX?

UX (ang. User Experience) to termin, który oznacza całość doświadczeń użytkowników, z witryną internetową. Linkowanie wewnętrzne tworzone w myśl UX, bazuje na stosowaniu treści i przycisków CTA (Call to Action – wezwanie do określonego działania), a także sprawnym przeprowadzeniu użytkownika do docelowej lokalizacji witryny. Linkowanie wewnętrzne UX ma za zadanie zapewnić łatwość nawigacji w witrynie, tak by w każdym momencie, osoba odwiedzająca stronę, wiedziała co ma zrobić w kolejnym kroku, np. przejść do wybranej lokalizacji:

  • docelowy produkt,
  • wybrana kategoria
  • koszyk zakupowy
  • zakładka kontakt
  • wpis blogowy

Synergia zoptymalizowanego linkowania wewnętrznego SEO i UX, zapewnia wymierne korzyści biznesowe. Lepiej widoczna strona w Google, zaopiekowany użytkownik, który wie co powinien zrobić znajdując się w danej lokalizacji witryny. Podczas naszego kilkunastoletniego doświadczenia w praktycznym pozycjonowaniu stron w Google, przetestowaliśmy wiele metod i wypracowaliśmy autorskie metody optymalizacji oraz rozbudowy linkowania wewnętrznego. Skontaktuj się z nami, a opracujemy plan linkowania wewnętrznego, który przyniesie Ci korzyści biznesowe.

Optymalizacja linkowania wewnętrznego?

Wypełniając formularz kontaktowy, dobrowolnie zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Agencję P&S Pozycjonowanie Stron w celu odpowiedzi na Twoją wiadomość. W dowolnym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę..