Thin content SEO – czym jest i jak wpływa na widoczność strony w Google?
Na skróty:
Thin content to podstrony w witrynie, na których brakuje treści, lub prezentują niewielką ilość unikalnego tekstu. Z punktu widzenia użytkownika oraz wyszukiwarki, istnienie takich podstron nie wnosi żadnej wartości do witryny i społeczności Internetu.
Warto identyfikować podstrony thin content w prowadzonej witrynie, ponieważ zbyt duża liczba tego typu zasobów, może zaszkodzić widoczności strony w wynikach wyszukiwania Google.
Cechy podstron uznawanych za thin content
- brak treści
- niewielka ilość treści
- treść zbudowana wyłącznie z innych zasobów strony
- podstrony wyłącznie z grafikami
Czym na pewno nie jest thin content, choć jest nadal problemem w SEO
- treść o niskim poziomie merytorycznym
- treść skopiowana z innych stron www
- treść z błędami językowymi i ortograficznymi
- ukryta treść
- treść zbytnio nasycona słowami kluczowymi
Przykłady podstron thin conten w witrynach internetowych
- podstrony tagów
- listingi grupujące linki i zajawki artykułów
- podstrony autorów grupujące zasoby
- podstrony wygenerowane przez filtry
- wyniki wewnętrznej wyszukiwarki
Crawl Budget a thin content
Każda witryna internetowa posiada pewną zdolność do indeksowania jej zasobów, czyli podstron, przez wyszukiwarkę Google. Czynniki, które wpływają na częstotliwość indeksowania witryny, to między innymi zaufanie algorytmów do domeny, mierzone siłą brandu, w połączeniu z częstotliwością publikowanych treści. Im większe zaufanie domeny i brandu, oraz jakościowe treści, tym szybciej i łatwiej nowe podstrony będą indeksowane w Google. Suma tych parametrów jest nazywana w branży SEO Crawl Budgetem, czyli zdolnością witryny do indeksowania nowych zasobów. Dlaczego to pojęcie jest ważne i łączy się z thin contentem? Ponieważ niekontrolowany thin content indeksujący się w dużych ilościach zagraża widoczności witryny oraz może obniżyć crawl budget.
Jaki wpływ na SEO witryny ma zbyt duża ilość thin contentu?
Aby thin content miał wpływ na SEO witryny, musi być zindeksowany przez Google. Dopiero po pewnym czasie od indeksacji podstron o znikomej ilości treści i odpowiednich ilościach takich podstron w porównaniu do całości, można zauważyć wpływ takiego contentu na widoczność witryny.
Negatywny wpływ thin contentu jest dość szybko zauważalny, ponieważ witryna trafi widoczność i wypracowane pozycje, a tym samym ruch z wyszukiwarki Google.
Podczas naszego ponad 12 letniego doświadczenia w pozycjonowaniu stron i SEO, wielokrotnie spotkaliśmy się z przykładami negatywnego wpływu podstron typu thin content, na widoczność witryny. Poniżej przedstawiamy wykres widoczności strony, której spadek miał druzgocący wpływ na wypracowane pozycje w Google. Identyfikacja thin contentu oraz rozwiązanie problemu, przywróciło stan widoczności stron sprzed spadków.
Jak zidentyfikować podstrony thin content?
Aby można było skutecznie ocenić czy dany typ podstrony jest thin contentem i wpływa negatywnie na SEO strony, należy posiadać minimum średniozaawansowane umiejętności SEO i potrafić korzystać z narzędzi, wykorzystywanych na co dzień do analiz SEO witryn internetowych.
Kilka metod weryfikacji thin content:
- przeklikanie wszystkich typów podstron witryny zindeksowanych w Google
Po takiej analizie można zidentyfikować, które zasoby są ubiegnie w treści, lub brakuje jej całkowicie
- komenda site: oraz inurl:
Łącząc te komendy można sprawdzić stopień indeksacji danego typu zasobów, mających charakter thin content.
- Screaming Frog
Zebranie informacji o każdej podstronie poprzez jej crawlowanie, oraz zasobach treściowych na każdej podstronie, da większy pogląd na sytuację.
- Google Search Console
Analiza stanu indeksowania oraz błędów, które komunikuje Google, pomoże w określeniu które zasoby mogą być thin contentem.
- Siteliner
Narzędzie do badania wewnętrznych kopii treści, może tez pomóc zidentyfikować podstrony o takiej samej treści np. z menu i stopki strony, a więc bez innych, unikalnych tekstów.
- parametry w adresach URL
Weryfikacja parametrów filtrowania, czy wewnętrznej wyszukiwarki, w połączeniu z komendami Google lub Search Console, może pomóc w identyfikacji podstron thin content.
Kiedy thin content wpływa negatywnie na SEO witryny?
Jest pewna granica ilościowa zindeksowanych podstron thin contentu, po przekroczeniu, której serwis wyraźnie traci widoczność oraz pozycje. Spotykając się przez lata z wieloma przykładami thin contentu, wiemy dokładnie jaki % takich podstron w porównaniu do całości indeksu, spowoduje spadki. Często słyszymy od właścicieli domen, którzy żalą się na forach, czy grupach dyskusyjnych na Facebooku, że tracą widoczność, a ich agencja SEO obwiniają ten stan zreczy aktualizacjami algorytmicznych i zalecają czekać do następnych updatów. Często jest to podejście, które cechuje niedoświadczone agencje, a spadki to wina np. thin conetntu, lub innych krytycznych błędów SEO na stronie. Jeżeli Twoja witryna internetowa zaliczyła spadki widoczności w Google, tracisz ruch z wyszukiwarki bez żadnych wcześniejszych ingerencji na stronie, to znak, że powinieneś powierzyć analizę strony fachowcom z wieloletnim doświadczeniem. Skontaktuj się z nami, pomożemy Ci powrócić do szczytów Google.