Facebook Ads - co to jest i jak działa?
Na skróty:
Jest wiele metod na promowanie oferowanych przez siebie produktów, usług, czy też marki w sieci. Biorąc pod uwagę skorzystanie z reklam w internecie, musimy dokonać wyboru platformy, która będzie w stanie zagwarantować nam odpowiednie przychody przy poniesieniu najniższych możliwych kosztów. Wśród najpopularniejszych, ale również najbardziej efektywnych systemów reklamowych w mediach społecznościowych, należy wymienić Facebook Ads. Facebook jest miejscem, gdzie każdego dnia loguje się miliony osób, przeglądając nowe posty.
Facebook Ads – co to takiego?
Facebook Ads obejmuje treści sponsorowane, które pojawiają się na tej najpopularniejszej w Polsce platformie społecznościowej. Są pokazywane internautom w formie reklamy, albo informacji na temat interakcji pozostałych użytkowników pod postacią komentarzy czy polubień. Co najbardziej istotne, zostają one dopasowane do preferencji docelowych odbiorców. Dzięki czemu reklamodawcy mają szansę na dotarcie do osób, które są zainteresowane ich produktami oraz usługami.
Jest wiele typów reklam, a także ich umiejscowień w obrębie samego Facebooka, Messangera. Reklamy mogą mieć formę postów ze zdjęciem, karuzeli, czy nawet filmu wideo. Możliwości są ogromne, o czym więcej napiszemy poniżej.

Facebook ads - jak to działa?
Nie ma w tym żadnej tajemnicy, iż Facebook zbiera wiele danych na temat swoich użytkowników. Mając na względzie, że portal ten posiada do swojej dyspozycji doskonale działający algorytm analityczny, może mieć on dostęp do naszych możliwości, preferencji, zainteresowań czy też nawet planów. Nawet w sytuacji, kiedy nie nie wpiszemy w opisie profilu swojego hobby, platforma będzie w stanie wskazać je na podstawie naszego zaangażowania pod postami. Dlatego też reklamy FB wyświetlają się tym osobom, na których zależeć będzie reklamodawcom.
Nie możemy pominąć faktu, iż treści video, tekstowe albo foto także muszą odpowiednio zachęcać użytkowników Facebooka. Algorytm platformy nie zrobi wszystkiego za nas. Jeżeli nie mamy odpowiedniej wiedzy marketingowej i wyczucia do reklam albo budowania zaangażowania, powinniśmy zdać się na działanie ekspertów w tym zakresie i skontaktować się z nimi celem rozpoczęcia współpracy.

Jakie formy reklamy dostępne są na Facebooku?
Najważniejsze na Facebooku, są reklamy graficzne. Zamieszczenie reklamy zawierającej grafikę przyciągnie uwagę klientów i pomoże w wyróżnieniu kreacji reklamowej na tle innych postów. Przygotowany odpowiednio obraz możemy umieścić pod postacią pokazu slajdów, zdjęcia albo tzw. karuzeli.
Zamiast wykorzystywać prostą grafikę, do reklamy na Facebooku dodać możemy także film. Materiały filmowe mogą bardzo szybko dotrzeć do młodych użytkowników na Facebooku. Niestety jednak przygotowanie odpowiedniego materiału filmowego związane jest z ponoszeniem sporych kosztów, dlatego zawczasu warto będzie przemyśleć to rozwiązanie pod względem ekonomicznym.
Równie ciekawą formą reklamy na Facebooku będzie także promowanie swojego fanpage’a. Mechanizm działania jest w tym wypadku identyczny, jak w standardowej kreacji reklamowej, ale zamiast odnośnika do witryny sklepu, będzie on zachęcał do polubienia fanpage’a. Koszty uzyskania polubień zależne będą od odpowiedniego sprofilowania odbiorców, jak i atrakcyjnej treści reklamy. W taki sam sposób możemy promować posty dodawane na fanpage’u. Osoby, które umieszczą pod nimi lajki, mogą być następnie przez nas zapraszane do polubienia fanpage’a, co pozwoli na uzyskanie stałych odbiorców.

Różne formy reklamy Facebook Ads, zależnie od wybranego celu
Reklama Facebook Ads to kilka typów promocji, które służyć mogą różnorodnym założeniom:

zwiększanie świadomości o sklepie albo marce – celem nie będzie tutaj sprzedaż konkretnego produktu, ale sprawienie, aby odbiorcy dowiedzieli się w ogóle o istnieniu danego sklepu. Reklama ta jest zatem zaprogramowana w taki sposób, żeby wyświetlała się możliwie największej ilości internautów,

pozyskiwanie leadów różnymi sposobami – tworzenie postów, w których będziemy zachęcali do nawiązania kontaktu, albo namawiali do zostawienia prośby o kontakt, jest jedną z dostępnych metod. Niewątpliwie poza utworzeniem postu, niezbędne będzie również jego wypromowanie i to wówczas wykorzystywane jest Facebook Ads.
Jeśli jednak chodzi o sklepy online, to najczęściej korzysta się z reklam produktowych. Takie posty reklamowe składają się z co najmniej kilku różnych części: opisu produktu, nazwy sklepu, zdjęcia, ceny oraz odnośnika, który po naciśnięciu przeniesie klienta do witryny z konkretnym produktem.
Karuzela, czyli wiele produktów w formie jednej reklamy
Jedną spośród najważniejszych zalet FB Ads, jest opcja podpięcia tzw. Pixela do sklepu. Umożliwia on śledzenie internautów, o czym powiemy niżej. Teraz skupimy się na możliwości zaoszczędzenia czasu. Właśnie za sprawą podłączenia Pixela do sklepu, nie będziemy zmuszeni do dodawania każdego z produktów osobno do reklamy. Facebook wybierze samodzielnie te najbardziej popularne i stworzy z nich odpowiednie reklamy w automatyczny sposób, bez konieczności indywidualnej konfiguracji każdego spośród produktów. Reklamy w takiej postaci to minimalnie dwa produkty, można z nich również tworzyć różnorodne zestawienia. Kiedy klienci zobaczą taką reklamę, mogą przenosić się między kafelkami. Jeśli dajemy większy wybór klientom, zapewniamy też sobie większe szanse na konwersje.

Remarketing za pośrednictwem Facebook Ads
Kolejną rzeczą, na którą pozwala Pixel, jest remarketing. Śledząc internautów, którzy pojawiają się na stronie sklepu, prowadzi on zapis informacji o tym, jakie produkty przeglądali. I tutaj pojawia się możliwość wykorzystania remarketingu. Facebook będzie wyświetlać reklamy takich produktów, które były wcześniej oglądane przez wybrane osoby i tylko one będą je widzieć. Dzięki temu pojawia się możliwość dotarcia do tych użytkowników, które zainteresowały się ofertą, ale z jakichś względów z niej nie skorzystały. Remarketing ma bardzo dużą skuteczność i nierzadko osoby, które za pierwszym podejściem nie zdecydowały się na kupienie danego produktu, po tym jak zobaczą go drugi raz, jednak dokonają jego zakupu.

Reklamy Facebook Ads - powody, dla których warto z nich skorzystać
Jest wiele powodów, dla których warto skorzystać z reklamy Facebook Ads, a wśród nich:

zyskanie możliwości targetowania reklam – poprzez ustawienie wieku, nawyków, zainteresowań, płci, a nawet lokalizacji możemy ze swoim przekazem trafiać do wymarzonych klientów.

gwarantowana obecność klientów – społeczność na Facebooku to ponad miliard internautów na całym świecie, wśród których na pewno znajdzie się wielu zainteresowanych naszymi produktami albo usługami.

możliwość budowania świadomości swojej marki – reklamy nie tylko będą zwracały uwagę naszej grupy docelowej, ale umożliwią też uzyskanie kontaktów pod postacią inwestorów czy też partnerów biznesowych.

możliwość wybrania budżetu – nawet niewielkim kosztem możemy uzyskać satysfakcjonujące nas rezultaty, a Facebook za sprawą sporego doświadczenia i wykonywanych analiz, prześle reklamy tam, gdzie powinny one dotrzeć. Warto podkreślić, iż facebook ads cena jest niewspółmierna do tego, jakie efekty możemy dzięki tej formie reklamy osiągnąć.

łatwy i szybki dostęp do panelu – w każdym momencie możemy sprawdzić wybraną kampanię, jak i skuteczność jej działania.

możliwość generowania dodatkowego ruchu na własnej witrynie – przekierowany z Facebooka pozwoli nam na budowanie jej widoczności w sieci.

możliwość zaprezentowania różnych opcji reklamy – mogą to być karuzele, pokazy slajdów, kolekcje produktów czy też filmy.
Reklama na Facebooku - do ilu użytkowników będzie w stanie dotrzeć?
Kolejną ważną zaletą Facebook Ads będzie to, iż nawet tylko 100 złotych pozwoli nam dotrzeć do sporej ilości potencjalnych klientów. Sporo zależeć będzie w tym wypadku od pomysłu na kampanię, jak i zaangażowania w jej przeprowadzenie. Jeżeli posty będą generowały komentarze, udostępnienia i reakcje, większość spośród odbiorców będzie pochodziła z naturalnego ruchu na stronie. Oznacza to, iż dojdzie do powstania tak zwanego viralu. Co warte uwagi, możemy również dokonać wyboru lokalizacji, w której mieszkają potencjalni odbiorcy, a nawet i ich wiek. Za sprawą takiego działania nasze posty trafią dokładnie do tych internautów, na których nam szczególnie zależy.

Czy reklama na Facebooku jest dla każdego?
Jak już wiemy, portale społecznościowe mają olbrzymi potencjał reklamowy. Istnieją jednak wyjątki, dla których skuteczniejszą formą promocji w interencie będą inne formy reklamy. W zależności od branży może być to pozycjonowanie, kampanie Google Ads lub inne. Znakomitą skuteczność na Facebooku mają branże tzw. miękkie. Na przykład artykuły dla dzieci. Jeżeli jednak prowadzimy sklep z zaworami kulkowymi, lepszą formą reklamy będzie zapewne PLA. Chętnie doradzimy w tym zakresie, zapraszamy do kontaktu!

Mateusz Smykla
Doradca w zakresie SEO / SEM / Analityki / Content Marketingu / UX. Od 2014 roku związany z branżą marketingu w sieci. Z powodzeniem prowadzi własny ecommerce.