Jak wybrać firmę do pozycjonowania strony?
Na skróty
W ostatnich latach pozycjonowanie stron stało się bardzo popularną usługą. Praktycznie każdy przedsiębiorca posiada własną witrynę internetową, a także dąży do pozyskiwania nowych klientów. Biorąc pod uwagę olbrzymią popularność, a w zasadzie monopol Google w Polsce, trzeba być widocznym w tej wyszukiwarce, by móc dotrzeć do tysięcy potencjalnych Klientów.
Google oferuje kilka rodzajów usług, dzięki którym można skutecznie docierać do użytkowników. Ich wykorzystanie w kontekście reklamy firmy jest niezbędne. Są to płatne kampanie Google Ads i pozycjonowanie strony internetowej w wynikach organicznych. W naszej publikacji skupimy się na usłudze SEO i pozycjonowania stron. Właścicielom firm najczęściej brakuje czasu, wiedzy i doświadczenia, aby dbać samemu o widoczność organiczną strony, w związku z czym usługi zlecają zewnętrznej agencji SEO, freelancerowi, lub znajomemu. W jaki sposób dokonać optymalnego wyboru wykonawcy tej usługi? Odpowiemy na te pytania.
Agencja SEO, freelancer, a może… linki z Allegro?
Pozycjonowanie stron jest znaną i popularną formą promocji strony www. Wielu przedsiębiorców w Polsce współpracowało z agencjami i freelancerami, ale osiągane przez nich wyniki, nie spełniały pokładanych oczekiwań. Współpraca zarówno z agencją SEO jak i z freelancerem ma swoje plusy i minusy, o których warto wiedzieć, natomiast zdecydowanie odradzamy kupowania linków z Allegro. Powodów jest co najmniej kilka. Najczęściej prezentują one zerową lub bardzo niską jakość (Trust Flow i Citation Flow URL oraz domen, witryny bez ruchu i autorytetu). Brak możliwości nadzoru nad profilem linków (nie wiadomo ile linków wygenerują pozyskane linki z Allegro). Trudności z indeksacją. Brak możliwości usunięcia linków gdy nadejdzie taka potrzeba.
Czy warto współpracować w zakresie pozycjonowania z (dużą) Agencją SEO?
Agencji SEO w Polsce jest wiele, są one zróżnicowane zarówno pod kątem ilości pracowników jak i klientów, których obsługują. Współpraca z agencjami SEO niesie ze sobą dużo korzyści. Do największych zalet można zaliczyć:
Konkurencyjną, niską cenę usługi – która wynika z ułożenia procesów, automatyzacji niektórych aspektów współpracy (na przykład raportowania efektów, działań);
Wiedzę i benchmarki z innymi klientami – duża liczba projektów pozwala na szybsze diagnozowanie zmian w Google, a ilość pracowników i właściwe przeprowadzane burze mózgów mogą skutkować ciekawymi pomysłami na prowadzone kampanie;
Własne zaplecza stron pod linkowane – choć zaliczać można je do plusów, jest to temat bardzo delikatny. Posiadanie własnego zaplecza może znacznie obniżać koszty pozycjonowania, jednak ważnym jest, aby klient miał pełną informację o stronach, na których zamieszczane są linki, w celu oceny wartości takiego linkowania.
Czy warto powierzyć pozycjonowanie stron freelancerowi?
Pozycjonowanie to wielowymiarowe działania. Czy jedna osoba może skutecznie pozycjonować strony, albo sklepy internetowe? Oczywiście, jeżeli prowadzi taką ilość projektów, która pozwala na zajęcie się wszystkimi aspektami SEO. Pozycjonowanie stron może realizować każdy, jednak aby były to skuteczne działania niezbędna jest wiedza, doświadczenie i umiejętność tworzenia strategii łączących oczekiwania dotyczące projektów, z działaniami konkurencji i możliwościami oraz stanem (widocznością) domeny. Do najważniejszych zalet współpracy z freelancerem można zaliczyć:
Elastyczność – dopasowanie do klienta pod kątem komunikacji i prace często wykraczające poza schemat typowych prac SEO oraz ram umowy. Freelancer doda zdjęcia na stronę, poprawi błędy niezwiązane z samym SEO;
Szczegółowe, kompleksowe, kreatywne podejście do SEO, które będzie nastawione na ciągły rozwój widoczności, bez licznych procedur ustalanych z góry;
Kluczem do sukcesu jest odnalezienie osoby, która faktycznie wie, co robić. SEO-wca z doświadczeniem i jasnym pomysłem na rozwój widoczności strony. Taka osoba może być freelancerem, ale również specjalistą SEO w agencji.
Na co zwrócić uwagę i jakie zadać pytania, agencji SEO, lub freelancerowi, przed nawiązaniem współpracy
Już na etapie wyboru firmy i rozmów handlowych, warto kilkoma pytaniami zweryfikować, jak będzie wyglądała przyszła współpraca. Poniżej prezentujemy 10 istotnych pytań, które bezwzględnie należy zadać potencjalnemu wykonawcy usług pozycjonowania strony.
Czy w ofercie znajdują się proponowane słowa kluczowe do pozycjonowania?
Warto zwrócić uwagę na konstrukcję samej oferty oraz korespondencję mailową z przedstawicielem firmy od pozycjonowania strony. Dobrą praktyką jest wskazanie początkowej listy słów kluczowych, na które będzie pozycjonowana strona. Dobór tych fraz powinien nastąpić na podstawie:
- Ustalenia priorytetów klienta;
- Możliwości domeny (aktualnej widoczności);
- Wolumenu wyszukiwań – jak często dana fraza jest wpisywana w Google.
Przede wszystkim należy sprawdzić, czy proponowane frazy są wpisywane przez internatów do wyszukiwarki Google.
Przykłady fraz z wyszukiwaniem: „pozycjonowanie stron” (ok. 8100 wyszukiwań miesięcznie), „skuteczne pozycjonowanie stron” (ok. 320 wyszukiwań miesięcznie).
Przykłady fraz niewyszukiwanych: „skuteczne pozycjonowanie strony w google.pl” (0 wyszukiwań).
Warto pamiętać również, że początkowa lista fraz, powinna być jedynie wskazaniem priorytetów działań, a rzetelne SEO na nich nie powinno się kończyć. Pozycjonowanie stron to ciągłe zwiększanie widoczności na adekwatne dla branży klienta frazy, które sprowadzą do witryny coraz większą liczbę wartościowych internautów (potencjalnych klientów).
Czy przed nawiązaniem współpracy, handlowiec informuje o wadach i zaletach CMS, na którym postawiona jest strona?
Każdy CMS lub SaaS ma swoje plusy i minusy pod kątem pozycjonowania stron. Handlowiec lub osoba, z którą rozmawiamy o usłudze, powinna się do niego odnieść. Szczególne kłopotliwe mogą być autorskie rozwiązania, które uniemożliwiają wdrożenie zmian istotnych z punktu widzenia SEO. W przypadku strony na popularnym CMS, powinien on zostać sprawdzony przed podjęciem współpracy, aby ocenić możliwości wdrożeń optymalizacyjnych, które mają główny wpływ na osiąganie efektów SEO.
Czy handlowiec nawiązuje do aktualnej widoczności strony i prosi o podanie priorytetów sprzedażowych/biznesowych?
Właściwe podejście do współpracy jest równoznaczne z przedstawieniem analizy strony podczas spotkania na żywo, lub online. Warto przeanalizować stronę pod kątem jej widoczności, potencjału oraz profilu linków oraz zestawić te informacje z konkurencją. Ważne jest poznanie priorytetów klienta i ułożenia wstępnej strategii już przy wycenie.
Ilu klientów przypada na jednego specjalistę SEO?
To bardzo ważny aspekt. Należy pamiętać, że w miesiącu jest statystycznie około 160 godzin pracy. W przypadku 16 klientów, dla każdego przypada około 10 godzin pracy w miesiącu. Przy 64 klientach specjalista ma zaledwie 2,5 godziny miesięcznie na prace związane ze stroną. Pamiętać trzeba, że w pierwszych miesiącach działań, pracy nad nową stroną jest najwięcej. To czas na przygotowanie i wdrożenie zaleceń optymalizacyjnych, które zajmują większość czasu prac SEO. Późniejsze miesiące to kontrola, analizy, korekty, a także dalsza rozbudowa linkowania domeny i budowania treści na stronę. Pozycjoner powinien mieć przynajmniej kilkanaście godzin miesięcznie na pracę ze stroną.
Czy na etapie rozmów handlowych jest możliwość poznania specjalisty SEO, który będzie prowadził pozycjonowanie?
Prowadzenie pozycjonowania wymaga dobrej komunikacji na linii specjalista SEO – właściciel strony. To ważne, by poznać się przed podjęciem współpracy i sprawdzić wiedzę, doświadczenie, a być może również poznać pierwsze pomysły na działania.
Czy firma SEO gwaranuje, że przez cały czas trwania umowy, stronę będzie pozycjonował ten sam specjalista?
Czy jest coś bardziej frustrującego niż zmiana opiekuna kampanii pozycjonowania co kilka miesięcy? Wdrażanie się w projekt przez nową osobę i omawianie tych samych tematów z kolejnym specjalistą bywa uciążliwie i jest po prostu stratą czasu właściciela biznesu. Jeśli możemy, zagwarantujmy sobie niezmienność opiekuna.
Czy umowa jest podpisywana na minimalny czas określony (np. 24 miesiące lub 12) i czy zawiera kary za jej zerwanie?
Każdy doskonale wie, że pozycjonowanie to usługa, która wymaga czasu. Należy jednak uważać na zapisy w umowach gwarantujących firmie SEO długie okresy trwania i ewentualne kary za wcześniejsze wypowiedzenie umowy. Dobra agencja SEO, lub ekspert (freelancer), nie boi się proponować umów na czas nieokreślony, z krótkim terminami wypowiedzeń. Skuteczne działania i pojawiające się efekty, dobra komunikacja ze specjalistą i realizowanie założonej strategii SEO, bronią się same i zachęcają do dalszej współpracy.
Czy wykonawca usługi pozycjonowania strony prowadzi działania kompleksowe (posiada specjalistów od wdrożeń, analityki, reklam PPC)?
Na skuteczne SEO składają się działania on-site (optymalizacja techniczna oraz treści), jak i off-site (czyli linkowanie). Ktoś, kto się zajmie pozycjonowaniem, powinien oferować możliwości kompleksowych rozwiązań: od wdrożenia zaleceń, przez tworzenie treści i ich zamieszczanie na stronie, aż po link-building.
Czy wykonawca usługi SEO raportuje na jakich stronach i w jakiej ilości umieścił linki zwrotne?
Warto dać klientowi możliwość weryfikacji działań oraz o oceny stron, na których budowany jest profil linków. Nie wszystkie odnośniki na początku ich budowania, będą widoczne w Google Search Console (brak indeksacji). Warto postarać się o udostępnienie takich danych od wykonawcy usługi. Jeżeli firma SEO broni się przed udostępnianiem informacji o linkach, z dużym prawdopodobieństwem będą to linki słabej jakości, lub ich brakuje.
Czy firma przedstawia jasno i transparentnie, na co przeznaczany jest budżet kampanii SEO?
Klient płaci za usługę, na której się nie zna, dlatego też powinien otrzymać jasną informację na temat podziału budżetu abonamentu SEO. Działania związane z linkowaniem zewnętrznym i rozbudową treści, należy prowadzić systematycznie, przez cały okres współpracy. Idealnym rozwiązaniem jest sytuacja, gdzie wykonawca usługi SEO zobowiązuje się do dostarczenia co miesiąc, określonej ilości treści, lub linków, lub zobowiązuje się jaką część budżetu na to zamierza przeznaczać i co miesiąc raportuje działania z tego zakresu.
Jeżeli odpowiedzi na większość z dziesięciu wymienionych pytań, będą budziły wątpliwości, nie warto nawiązywać współpracy z firmą SEO/freelancerem, ponieważ wyników SEO i biznesowych z takiej współpracy nie będzie.
Kogo wybrać do pozycjonowania strony?
Firmę, które jest transparentna, nie zasłania się know-how, a wręcz tłumaczy istotę działań, posiada doświadczonych specjalistów i raportuje wykonane prace, oraz efekty kampanii pozycjonowania. Wstępną selekcję ofert można przeprowadzić zadając 10 powyższych pytań, które pomogą wytypować solidne firmy. Koniecznie należy przejrzeć umowę. Brak zawartych kar za jej zerwanie, określony, comiesięczny zakres działań, do których zobowiązuje się wykonawca, to podstawy rzetelnej umowy SEO.
Bez wątpliwości jednak, najważniejsze jest to kto zajmie się obsługą pozycjonowania. Cechy, których należy doszukiwać się u takiej osoby to: systematyczność, skrupulatność i umiejętność analitycznego myślenia, wiedza oraz doświadczenie, które specjalista wykorzystuje w kolejnych projektach. Na podstawie swoich doświadczeń, Ekspert SEO przedstawi konkretny plan na skuteczne działania w danej branży, dlatego tak istotne jest poznanie kto będzie realizował usługę.
Ile powinno kosztować pozycjonowanie?
To zależy. Cena usługi nie powinna odgrywać najważniejszej roli w procesie wyboru firmy do pozycjonowania. Realia branży i brak świadomości klientów w kontekście usługi SEO i pozycjonownia, są często takie, że dla wielu przedsiębiorców cena jest kluczowym czynnikiem wyboru firmy SEO. Na szczęście, powoli się to zmienia, a klienci stają się coraz bardziej wyedukowani w tym temacie, co wynika zazwyczaj z nieudanej współpracy z poprzednią agencją SEO i poniesionymi kosztami.
Sumaryczny koszt pozycjonowania powinien uwzględniać koszty przygotowania treści wewnętrznych i pod linkbuilding, publikację artykułów i linków, roboczogodziny osób zaangażowanych w projekt (programista, webmaster, copywriter, ekspert SEO) oraz marżę całości usług/prac nad kampanią SEO i pozycjonowania. Koszt powinien być zatem liczony na podstawie indywidualnej strategii, dopasowanej do witryny, jej warunków początkowych i branży w której będą prowadzone działania.
Mateusz Smykla
Doradca w zakresie SEO / SEM / Analityki / Content Marketingu / UX. Od 2014 roku związany z branżą marketingu w sieci. Z powodzeniem prowadzi własny ecommerce.