WERYFIKACJA DZIAŁAŃ SEO

Na skróty:

Jednym z najczęściej słyszanym od klientów pytaniem jest „skąd będę wiedział, czy pracujecie dobrze”, albo „jak mogę sprawdzać efekty Waszej pracy”. Uważam, że bardzo ważne jest, aby umieć obiektywnie oceniać skuteczność działań firmy, z którą się współpracuje. Na rynku jest sporo agencji, które wykorzystują brak wiedzy klientów z zakresu SEO, manipulują wynikami lub w skrajnych przypadkach przedstawiają nieprawdziwe dane. Na szczęście jest sporo sposobów na weryfikację działań SEO agencji i każdy, bez większych problemów, może zrobić to sam. 

Podstawowe narzędzia Google – Google Analytics oraz Google Search Console

Zacznijmy od podstaw. Za pomocą dwóch, bezpłatnych narzędzi udostępnionych przez Google, czyli Google Analytics oraz Google Search Console jesteśmy w stanie na bieżąco analizować i kontrolować pracę agencji SEO. Są to również niezwykle istotne elementy całego procesu pozycjonowania i jeżeli firma, z którą nawiązaliśmy współprace, nie poprosiła o dostępy lub sama nie podłączyła tych narzędzi, powinna zapalić się nam w głowie lampka ostrzegawcza. 

Google Analytics

Google Analytics – to narzędzie do sprawdzania i mierzenia ruchu na stronie internetowej. Właściwie skonfigurowany, mierzy również konwersje, a w przypadku sklepów także wolumen sprzedaży. Każda ze statystyk podzielona jest na źródła ruchu, takie jak organic, direct, paid, social, refferal. Rzetelne pozycjonowanie powinno wpływać przede wszystkim na pierwszą z wymienionych grup, tj. organic (naturalne wyniki wyszukiwań z Google). To z tego źródła wskutek działań agencji SEO ruch na stronie, konwersje oraz wysokość sprzedaży powinny rosnąć. Warto nadmienić, że Google Analytics posiada wygodną aplikację mobilną. Dzięki niej można sprawdzać na bieżąco ruch na stronie, także w czasie rzeczywistym: na jakich podstronach są użytkownicy, z jakiego źródła i czy dokonują zakupów. 

Google Search Console

Google Search Console – rozbudowane narzędzie do komunikacji między właścicielem strony internetowej, a wyszukiwarką Google. Znajdziemy tu bardzo dużo danych dotyczących naszego serwisu internetowego, po których powinniśmy weryfikować pracę agencji. Przykładowo: raport skuteczność pokaże nam liczbę kliknięć do naszej strony, liczbę wyświetleń w Google czy średnie pozycje danej frazy. W przeciwieństwie do Google Analytics w tym raporcie możemy dokładnie sprawdzić po jakich frazach internauci wchodzą na naszą stronę internetową. Ważna jest także weryfikacja tych fraz, a nie sama liczba kliknięć. Właściwe i skuteczne działania agencji SEO powinny w konsekwencji prowadzić do coraz większej ilości kliknięć z fraz sprzedażowych (czyli np. „pozycjonowanie stron”), a nie brandowych (czyli np. „Agencja P&S”). Inną zakładką w Google Search Console, którą warto odwiedzać są linki. W tym raporcie zobaczymy m.in. witryny z największa liczbą linków przychodzących, czyli efekty tzw. linkbuilidngu. Liczba tych witryn powinna się sukcesywnie zwiększać. Warto również sprawdzać zakładki dotyczące jakości strony, czy agencja zadbała o to, by strona była dobrze oceniania przez Google. W Google Search Console może również znaleźć informacje o ewentualnych karach nałożonych przez Google, które w skrajnych przypadkach mogą być także efektem działań agencji SEO

Narzędzia zewnętrze do weryfikacji działań SEO

Oprócz narzędzi udostępnionych przez Google na rynku jest bardzo dużo rozwiązań komercyjnych wspierających działania SEO, które wykorzystać można do ich weryfikacji. Narzędzia możemy podzielić na dwie główne grupy. Analizatory widoczności w wyszukiwarce, czyli na ile i na jakie frazy oraz na jakich pozycjach dany serwis internetowy pojawia się w Google. Drugą grupą są narzędzia do sprawdzania profilu linków. Oprogramowania tego typu są w stanie wychwycić strony, z których pochodzą odnośniki do naszej strony, w jakiej ilości oraz z jakimi anchor tekstami. Poniżej omówimy kilka, najpopularniejszych w Polsce narzędzi SEO.

Senuto

Senuto – narzędzie z pierwszej grupy, które pozwala na sprawdzenie tzw. widoczności serwisu w internecie w Polsce. Dzięki Senuto sprawdzimy frazy, na jakie dany serwis wychodzi, na jakich pozycjach oraz w postaci przyjemnych dla oka wykresów zweryfikujemy rozkład widoczności. To znaczy jak zwiększa (lub zmniejsza) się ilość fraz w TOP3, TOP10 oraz TOP50 dla danego serwisu w czasie (np. w interwałach tygodniowych). W przypadku dobrej, skutecznej pracy agencji SEO wykres widoczności powinien rosnąć i prezentować się mniej więcej tak:

Wykres widoczności smyklove.pl

Bardziej niepokojące, dające do myślenia są wykresy widoczności wyglądają w ten sposób, jak poniżej:

Spadki widoczności w google

Widzimy tutaj brak progresu, spadek ilości fraz na wysokich pozycjach i brak odbudowy utraconych fraz. 

O czym warto pamiętać? Ilość fraz na wysokich pozycjach nie zawsze równa się wolumenowi ruchu. Czasami jedna fraza w Top3 może nam generować więcej ruchu niż dziesiątki innych. Oprócz analizy ilościowej fraz, warto zatem sprawdzić również zakładkę „Pozycje”, by zweryfikować jakie dokładnie frazy znajdują się na wysokich pozycjach. 

UWAGA: Senuto nie sprawdza wszystkich słów kluczowych wpisywanych przez internatów w Google. Dlatego nie powinny dziwić nas sytuacje, ze nasza strona na jakieś słowo kluczowe będzie w Top10, ale Senuto tego nie będzie pokazywać. Baza tych słów jest jednak na tyle duża, że pozwoli weryfikować trend i skuteczność działań agencji SEO. Dane dotyczące pozycji w Senuto aktualizowane są co kilka dni, co warto odnotować. 

SEMSTORM

SEMSTORM – narzędzie bardzo podobne, jeśli chodzi o funkcjonalność do Senuto. Za jego pomocą również sprawdzimy widoczność każdego w serwisu w Polsce (google.pl). Posiada jednak większą bazę słów kluczowych, które sprawdza, jednak aktualizacje ich pozycji odbywają się rzadziej, bo raz na miesiąc. Tak samo jak Senuto posiada przyjazne wykresy z analizą widoczności, wolumen wyszukiwań fraz, a także m.in. pozycje, na których wychodzi dany serwis na konkretną frazę w Google. 

Oby dwa wymienione powyżej narzędzia świetnie sprawdzają się podczas weryfikacji działań SEO. Nie tylko agencji, z którą współpracujemy, ale również konkurencji. To świetny sposób na szukanie inspiracji dla strategii działań SEO. Dlatego też, każda szanująca się agencja SEO powinna korzystać także z tych rozwiązań. Czy powinieneś je kupować dla siebie? Jak widać powyżej, na pewno są to przydatne narzędzia, ale może wystarczy poprosić o kilka screenów agencję, z którą się współpracuje i na ich podstawie dokonać oceny?

Inne przykłady narzędzi do weryfikacji działań SEO

Majestic

Majestic – ciekawe, płatne narzędzie do sprawdzania linków prowadzących na przykład do naszej strony. Za jego pomocą sprawdzimy ilość linków, domeny, z których pochodzą, a także anchor teksty. Wraz z działaniami agencji, ilość, wartościowych linków powinna się zwiększać. Wartościowych, czyli takich, które jednocześnie wpłyną na współczynnik jakości domeny wg Majestic, tj. Trust Flow oraz Citation Flow. Pamiętajmy jednak, że największe agencje posiadają własne zaplecza stron, które blokują wgląd na te strony przez programy takie jak Majestic. W takiej sytuacji można poprosić agencję o listę dodanych linków lub sprawdzić je w Google Search Console. 

Ahrefs

Ahrefs – bardzo rozbudowane narzędzie, dzięki któremu zarówno sprawdzisz widoczność dowolnej strony w intrenecie (w Polsce i na świecie) oraz zweryfikujesz profil i przyrost linkowania. 

Ubersuggest

Ubersuggest – podobnie jak Ahfres, służy do weryfikowania widoczności oraz ruchu strony w dowolnym kraju oraz sprawdzania linków. Zdecydowanie najtańsza propozycja spośród pozostałych. Brak polskiej wersji językowej może być jednak przeszkodą dla osób niezajmujących się na co dzień SEO. 

Po jakim czasie mogę się spodziewać wyników w pozycjonowaniu?

Najczęściej mówi się o okresie od kilku do kilkunastu miesięcy. Musimy tutaj jednak doprecyzować co rozumiemy przez wyniki. W narzędziach typu Semstrom czy Senuto wzrost pozycji fraz w TOP50 powinniśmy zauważyć już po kilku tygodniach prac skutecznej agencji. Natomiast, aby zacząć osiągać wyniki generujące ruch, a najczęściej oznacza to pierwszą stronę w Google, należy zakładać od sześciu miesięcy wzwyż. W zależności od wieku domeny, dotychczasowych działań i kondycji domeny. Jak widać, warto zapoznać się z powyższymi narzędziami, by na bieżąco potrafić ocenić rzetelność działań agencji SEO. 

Po jakim czasie mogę się spodziewać wyników w pozycjonowaniu?

Sprzedaż – najważniejsza weryfikacja działań SEO Agencji

Powyższe narzędzia z całą pewnością rewelacyjnie pomogą oceniać działania agencji, z którą nawiązaliśmy współpracę w zakresie pozycjonowania. Pamiętajmy jednak, że najważniejszym parametrem, czy dana firma jest skuteczna są wyniki sprzedażowe. Jeżeli po kilku (sześciu-dziewięciu) miesiącach od rozpoczęcia wspólnych działań nie widać przełożenia na naszych przychodach, powinniśmy dużo bardziej zapoznać się z liczbami z GA, GSC, Senuto czy Semstroma. Pozycjonowanie ma zarabiać, ma sprowadzać na naszą stronę coraz to nową, coraz to większą liczbę potencjalnych klientów, w największym stopniu zainteresowanych naszą ofertą. 

Sprzedaż – najważniejsza weryfikacja działań SEO Agencji

Na co jeszcze zwrócić współpracując z Agencją SEO?

Niektóre Agencje chętnie dzielą się raportami z wysokimi pozycjami na konkretne słowa kluczowe. Po wpisaniu tych słów w Google, w tybie incognito, faktycznie okazuje się, że nasza strona zajmuje topowe wyniki. Nie przekłada się to jednak w żaden zapytania, ani sprzedaż. Dlaczego? Tutaj warto pokusić się o analizę fraz przedstawianych w takich raportach. Wiele narzędzi, takich jak np. wspomniany powyżej Ubersuggest pokaże średnią miesięczną ilość wyszukiwań danej frazy. To znaczy jak często dana fraza wpisywana jest przez internautów w wyszukiwarkę Google. Chociaż frazy mogą wydawać się doskonale dobrane pod kątem naszej działalności, to może się okazać, że nie są wpisywane w Google przez internautow. Co zatem nam po pozycjach na pierwszym miejscu, skoro nikt takiej frazy nie wpisuje w Google? Warto zatem zwrócić uwagę, czy nasza agencja na pewno sprawdza, pozycjonuje i raportuje wyszukiwane słowa kluczowe. 

Na co jeszcze zwrócić współpracując z Agencją SEO?

Wzrost ruchu organic w Google Analytics również może być anomalią i przykładowo skutkiem reklamy w innych mediach. Internauci mogą wpisywać nazwę naszej firmy (brand) i w ten sposób wchodzić na stronę. Czy jednak będzie to zasługa agencji SEO? Nie. Zachęcamy do korzystania z raportu skuteczność w Google Search Console, w którym można sprawdzić dokładne frazy, z których pozyskujemy kliknięcia do naszej strony. Jak już wcześniej podkreślaliśmy, miarą skutecznej agencji jest wzrost kliknięć z fraz sprzedażowych do naszej strony, a nie brandowych.  

 
Na co jeszcze zwrócić współpracując z Agencją SEO?
Mateusz Smykla

Mateusz Smykla

Doradca w zakresie SEO / SEM / Analityki / Content Marketingu / UX. Od 2014 roku związany z branżą marketingu w sieci. Z powodzeniem prowadzi własny ecommerce.

Zainteresowany współpracą? Zapraszamy do kontaktu!

Wypełniając formularz kontaktowy, dobrowolnie zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Agencję P&S Pozycjonowanie Stron w celu odpowiedzi na Twoją wiadomość. W dowolnym momencie możesz wycofać udzieloną zgodę..